اینجا هستید: صفحه اصلی مقایسه خودرومقایسه سایپا شاهین و رنو تندر ۹۰ پلاس

مقایسه سایپا شاهین و رنو تندر ۹۰ پلاس

در این مقاله به مقایسه سایپا شاهین و نمونه‌های کارکرده رنو تندر ۹۰ پلاس می‌پردازیم.

Renault Tondar 90 plus

رنو تندر ۹۰ پلاس

کیفیت سواری
8
خدمات پس از فروش
7
طراحی
7
امکانات رفاهی
6
ویژگی های فنی
9
ارزش خرید
8
امتیاز کل
45
بررسی رنو تندر ۹۰ پلاس

saipa shahin

سایپا شاهین

کیفیت سواری
7
خدمات پس از فروش
7
طراحی
8
امکانات رفاهی
8
ویژگی های فنی
7
ارزش خرید
7
امتیاز کل
44
بررسی سایپا شاهین
انتخاب ماشین 3

Renault Tondar 90 plus

رنو تندر ۹۰ پلاس

Top car

Renault Tondar 90 plus

رنو تندر ۹۰ پلاس

مقایسه سایپا شاهین و رنو تندر ۹۰ پلاس

رنو تندر ۹۰ پلاس که در واقع نمونه فیس لیفت تندر ۹۰ است، از سال ۱۳۹۶ وارد خط تولید ایران خودرو شد و به علت آغاز تحریم‌ها، تولید آن در سال ۱۳۹۸ متوقف شد. این سدان فرانسوی که در سگمنت B دسته بندی می‌شود، همانند نسخه قدیمی خود در بازار ایران مورد استقبال مشتریان قرار گرفت و همچنان با بازار خوب خود پس از توقف تولید نیز کارنامه درخشان محصولات اقتصادی رنو را به نمایش می‌گذارد. 

 

شاید باید فاکتور طراحی را به عنوان کم اثرترین عامل بر روی این کارنامه درخشان دانست، زیرا چهره‌ی رنو تندر ۹۰ پلاس نیز با وجود تجربه برخی به روزرسانی‌های ظاهری نسبت به تندر ۹۰، جذابیت خاصی ندارد و در نگاه اول کاملا اقتصادی بودن خود را نشان می‌دهد. ورود به کابین تندر ۹۰ پلاس نیز چیزی را تغییر نمی‌دهد، زیرا با طراحی بسیار ساده‌ای روبرو هستیم که تمرکز اصلی طراحان بر روی تحقق دو کلمه "ارزان" و "کاربردی" بوده است. به همین علت پلاستک سخت ماده غالب مورد استفاده در ادوات مختلف کابین از پلاستیک سخت است؛ اما در عوض، کیفیت مونتاژ قطعات مختلف کاملا مطلوب ارزیابی می‌شود، اتفاقی که به وضوح تفاوت کیفی محصول فرانسوی با رقبای ایرانی را نمایان می‌سازد. 

 

اما این تمام ماجرا نیست، زیرا رنو تندر ۹۰ پلاس امکانات زیادی را در اختیار مشتریان خود قرار نمی‌دهد و ویژگی‌هایی نظیر کیسه هواکیسه هوای راننده و سرنیشین جلو، ABS+ EBD، ترمز جلو ديسكي خنك شونده، سیستم صوتی راديو پخش CD خوان با پورت USB و AUX و بلوتوث، ايموبلايزر و تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل تمام امکانات رفاهی قابل ذکر محصول فرانسوی هستند. اما تصمیمات اقتصادی رنو همین جا خاتمه پیدا می‌کند، زیرا مهندسان کمپانی تمرکز خود را معطوف بر توسعه قوای محرکه قابل اطمینان و کم دردسر کرده‌اند و نتیجه کار نیز مطلوب آن‌ها بوده است. 

 

به بیانی واضح‌تر، پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر رنو تندر ۹۰ پلاس که می‌تواند حداکثر ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور را از طریق دو گیربکس ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک در اختیار راننده قرار دهد، برای سال‌ها بر روی محصولات اقتصادی رنو نصب شده و امتحان خود را به عنوان یک پیشرانه پر بازده و کم استهلاک پس داده است. این موضوع علاوه بر پیشرانه، درباره گیربکس‌های مذکور نیز صدق می‌کند. به طور خلاصه، قابلیت‌های قوای محرکه تندر ۹۰ پلاس مهم‌ترین فاکتوری است که مشتریان را به سمت خرید آن سوق می‌دهند. با این وجود، فرانسوی‌ها کار را همین جا رها نکرده‌اند، زیرا آن‌ها تصمیم داشته‌اند که تندر ۹۰ پلاس به عنوان یک خودرو وظایف فنی خود را به خوبی انجام دهد، از همین رو نیز مهندسی سیستم تعلیق را به سطح کاملا مطلوبی رسانده‌اند.

saipa shahin

سایپا شاهین

مقایسه سایپا شاهین و رنو تندر ۹۰ پلاس

سایپا شاهین سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، به تازگی رسما وارد جاده‌های کشور شده است. این سدان جدید و پرحاشیه که اولین بار در نمایشگاه خودرو شیراز ۱۳۹۷ رونمایی شده بود، به عنوان پرچمدار فعلی محصولات سایپا شناخته می‌شود. پلتفرم سدان جدید سایپا SP100 نام گذاری شده و سایپا شاهین اولین محصولی است که بر روی آن توسعه داده می‌شود. نکته جالب توجه این است که پلتفرم SP100 در اصل یک نسخه بهبود یافته از پلتفرم B کمپانی تویوتا توسط سایپا است. 

 

به عنوان خودرویی که توسط یکی از خودروسازان دولتی ما طراحی می‌شود، باید اعتراف کرد طراحی خارجی سایپا شاهین یک قدم بلند رو به جلو محسوب می‌شود. در نمای جلوی سایپا شاهین، الگوی و زوایای چراغ‌ها در کنار جلوپنجره برآمده، برجستگی‌های کاپوت و خطوط شکسته روی سپر، ترکیبی به روز و عامه پسند را ایجاد کرده‌اند. مشابه نمای جلو، در نمای عقب سایپا شاهین نیز به لطف الگوی طراحی چراغ‌ها و فرورفتگی درب صندوق، همان ترکیب ساده اما به روز قابل مشاهده است. 

 

در نمای جانبی نیز دیگر خبری از زه‌های معمول محصولات داخلی نیست و تلاش طراحان سایپا به استفاده از خطوط نرم و بدون اغراق خلاصه می‌شود. مجموعا اگر بخواهیم به طور اجمالی طراحی محصول سایپا را با تندر ۹۰ پلاس مقایسه کنیم، باید گفت سایپا شاهین قادر است طیف گسترده‌تری از مشتریان را به سوی خود جذب کند. بر خلاف طراحی خارجی، طراحی کابین سایپا شاهین کاملا مایوس کننده بوده و خبری از استاندارهای روز صنعت خودرو در آن نیست. اما وضعیت وقتی بدانید که مواد به کار رفته در ساخت داشبورد و رودری‌ها کیفیت ناامید کننده‌ای دارد، حتی بدتر نیز می‌شود. با این وجود، طراحی بسیار ساده کابین رنو تندر ۹۰ پلاس، باعث شده که در مقایسه با وضعیت نامطلوب کابین سایپا شاهین، برتری خاصی قابل استنباط نباشد. 

 

طبق اعلام خودروساز دولتی، سایپا شاهین قرار است در تیپ‌های آپشنی مختلف وارد بازار شود، اما در حال حاضر تنها با یک تیپ که ویژگی‌هایی نظیر ایربگ راننده و سرنشین جلو، استارت دکمه‌ای، سیستم ورود خروج بدون سوییچ، سیستم پايش فشار باد تايرها، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نشانگر دمای بيرون، سانروف، سیستم اطلاعات سرگرمی با نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم هشدار موانع دنده عقب(سنسور پارک خودرو)، سیستم های BAS ،ABS،EBD، سیستم هشداردهنده ضدسرقت (immobilizer)، کلیدهای کنترل روی فرمان، سیستم پخش صوتی، چراغ روشنایی در روز (Day light)، چراغ های اتوماتیک (Auto light)، دوربین دید عقب، چراغ هدایت تا درب منزل و آينه برقی تاشو با گرمكن دارد، تحویل مشتریان می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، نیازی به مقایسه ریزبینانه نیست، زیرا در بخش امکانات و تجهیزات رفاهی، سایپا شاهین برتری قابل توجهی نسبت به محصول فرانسوی دارد. 

 

سایپا شاهین در ابتدا قرار بود با پیشرانه ۱۶۵۰ سی‌سی برلیانس و یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک وارد بازار شود، اما پس از آغاز تحریم‌ها، امکان این کار وجود نداشت و مهندسان سایپا با اعمال برخی تغییرات فنی و نصب توربوشارژ بر روی پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر M15 که بر روی محصولات سری X200 (شامل انواع تیبا و کوییک) نصب می‌شود، آن را با پلتفرم تغییر یافته تویوتا تطبیق دهند. توان خروجی این پیشرانه پس از اقدامات سایپا، به ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور خروجی آن نیز به ۱۶۵ نیوتون متر رسیده است. انتقال دهنده این توان به چرخ‌های جلوی سایپا شاهین نیز بر عهده یک گیربکس ۵ سرعته دستی قرار دارد. توانایی این پیشرانه قابل قبول به نظر می‌رسد، اما اصلا نباید انتظار عملکرد ویژه‌ای از آن داشت، زیرا همانند پیشرانه رنو تندر ۹۰ پلاس کاملا در سطح یک محصول اقتصادی عمل کرده و شتاب مشابهی دارد. 

 

سیستم تعلیق سایپا شاهین در مقایسه با دیگر محصولات ایرانی، به وضوح عملکرد مناسب‌تری از خود به نمایش می‌گذارد و علاوه بر سواری نسبتا نرم، تجربه فرمان پذیری قابل قبولی نیز ایجاد می‌کند؛ با این حال سیستم تعلیق رنو تندر ۹۰ پلاس در شرایط مختلف عملکرد مطلوب‌تر و مهندسی برتری دارد. سایپا شاهین به عنوان یک محصول تولید داخل خودروی قابل قبولی محسوب می‌شود، اما برچسب قیمتی آن، رقیب قدرتمند و اثبات شده‌ای به نام تندر ۹۰ پلاس را مقابلش قرار می‌دهد؛ در حقیقت رنو تندر ۹۰ پلاس همانند دیگر محصولات اقتصادی رنو در بازار ایران، برای سال‌های متمادی قابل اطمینان و کم دردسر بودن خود را نشان داده‌ و جایگاه تثبیت شده‌ای بین مشتریان دارد، به همین دلیل نیز بازار خرید و فروش آن‌ها همواره پر رونق‌ بوده و افت قیمت نمونه دست دوم آن‌ها نیز کم‌تر از رقبا است. اما در طرف مقابل تنها می‌توان طراحی خارجی و سطح امکانات رفاهی را به عنوان برتری‌های سایپا شاهین نسبت به رنو تندر ۹۰ پلاس دانست، لذا حتی نمونه‌های کارکرده رنو تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک نیز انتخاب منطقی‌تری نسبت به سایپا شاهین به شمار می‌روند.

نویسنده : ماشین 3

مطالب مرتبط



نظرات کاربران

  • user icon
    نویسنده : علی
    تاریخ : 1400/01/05

    وقتی سوارش نشدید حرف غیرمنطقی میزنید

  • user icon
    نویسنده : شهرام
    تاریخ : 1400/01/19

    مقایسه بسیار غیر منطقی و غرض ورزانه ای است. سایت شما از قدیم عشق تندر 90 و ماشینهای رنو است.
    خانواده تندر 90 ماشینهای بدون رو و فاقد امکانات هستند. در مقایسه های شما امکان نداره ماشینی رو بهتر از رنو بدونید.
    چطور میشه تند رو با شاهین مقایسه کرد؟!

  • user icon
    نویسنده : آرمان علیزاده
    تاریخ : 1400/03/05

    معمولآ مقایسه های بین دوخودرو سایت ماشین ۳ عادلانه است ولی من انتقادی که دارم اینه :بهتربود شاهین رو با تندر نود E2مقایسه می‌کردید تا تندر نود پلاس. آخه کیفیت موتور ال نود کجا و شاهین کجا؟کیفیت سیستم تعلیق شاهین کجا وتندر نود کجا؟مقایسه یه ماشین ایرانی امتحان پس نداده با ال نود فرانسوی اشتباهه. با چندتاآپشن میخواین افراد کم تجربه و خام رو فریب بدین؟لوگان خودروییه که در اتحادیه اروپا امتحانشو پس داده ولی شاهین در مقایسه با لوگان خیلی نمره پایینی کسب میکنه. درضمن معلومه که شرکت سازنده شاهین خودروشو تبلیغ میکنه ولی تندر نود ازشاهین خیلی بهتره چه برسه به تندر پلاس

  • user icon
    نویسنده : آرمان علیزاده
    تاریخ : 1400/05/14

    هیچ خودرویی کیفیت ال نود رو نداشت اینو گذشت زمان ثابت کرد حریف ال نود فقط محصولات خود رنو هستند که از ال نود بهترند مثل استپ وی و داستر و کپچر و فلورانس و.... که اونا هم قیمتشون گرونه

    • نویسنده : عادل
      تاریخ : 1400/06/16

      فلورانس نه ...فلوئنس

  • user icon
    نویسنده : حمید
    تاریخ : 1400/06/16

    سلام من شاهین چند ماه دارم عالیه هم زیباست و هم امکانات خوبی داره ماشین ال۹۰ هم دارم که اونم ماشین خوبیه و ضعفش اینه که قدیمیه و بدون امکانات انگار نشستی تو پیکان به نظر من شاهین حتما بهتر و بروز تر هست ضمن اینکه از لحاظ قیمتی در پایین ترین سطح خودروی داخلیه وقتی پرشیا با اون داستان قدیمی و ۲۰۷ اشغال ۳۰۰ به بالا هست این ماشین خیلی قیمت مناسبی داره توربو و سانروف و بقبه تجهیزاتش حداقل باید۱۵۰ گرونتر باشه اما نیست و قیمتش عالیه توصیه میکنم اول سوار بشین بعد نظر بدین بعد هم بهترین ماشین واسه کسایی که میخواهن ماشین تولید داخل بخرن

  • user icon
    نویسنده : رستمی
    تاریخ : 1400/06/16

    خودت خندت نگرفت فیس لیفت تیبا رو با تندر مقایسه کردی

    • نویسنده : ناشناس
      تاریخ : 1401/05/27

      اصلا نمیخوام از شاهین دفاع کنم ولی تیبا هیچ ربطی به شاهین نداره و فقط موتور تقویت شده تیبا با توربوشارژ رو شاهین نصب شده، پلتفرم و طراحی و سبک شاهین زمین تا آسمون با تیبا فرق داره ، بعد چطور شاهین فیس لیفت تیبا هست؟!!!! واقعا فهم و اطلاعات بعضیا بیش از حد پایینه! نظر دادن درباره ماشین الکی نیست

  • user icon
    نویسنده : مهدی
    تاریخ : 1400/06/16

    واقعا غیرعادلانه و مغرضانه بررسی کردین.تا وقتی که شاهین رو حتی رانندگی باهاش نکردین،اشتباه برداشت خواهید کرد.شاهین خودرو بسیار خوبیه،قابل مقایسه با تندر۹۰ نیست

  • user icon
    نویسنده : حسام
    تاریخ : 1400/08/10

    من 8 سال ال 90 دارم. ال 90 خودروی محکم و کم استهلاکیه ولی چندتا ایراد اساسی داره:
    ۱- عدم عملکرد مناسب در پیچها.
    ۲-گردگبر پلوس بسیار دردسرساز.
    ۳- در سرعت بالای ۱۲۰ کیلومتر، ماشین نعره میکشه و عملا نیاز به دنده بالاتر داره.
    شاهین خودروی روز و آپشن داری هستش و قطعا بهتر از ال ۹۰

    • نویسنده : سعید
      تاریخ : 1402/05/28

      دوست عزیز از مدل 95 به این طرف با گیربکس JHQ این مشکل هم برطرف شده و اصلا اذیت نمیکنه!

  • user icon
    نویسنده : سعید
    تاریخ : 1400/12/13

    صدای موتور تیبا یه صدای خاصی داره که انگار داره بهش فشار زیادی میاد و هر آن ممکنه آسیب ببینه یا من اینجوری حس میکنم، طوریکه سعی میکنم کمتر گاز بدم یا دنده رو زودتر سبک کنم تا این صدا رو کمتر بشنوم و اینکه اگه این قضیه تو شاهین هم باشه، واقعا آزار دهنده است. البته بستگی به شخص داره و شاید بقیه با این صدا راحت کنار بیان.

  • user icon
    نویسنده : مصطفی
    تاریخ : 1402/01/16

    تندر فرانسه رو با شاهین آشغال مقایسه میکنید ؟؟
    شاهین بود که سر سرعت بالا آتیش گرفت.
    شاهین همونیه که بدون توربو از پراید عقب میوفته
    بعد خود تیبا چیه که بخواد موتورش توربو بشه

    • نویسنده : سعید
      تاریخ : 1402/02/28

      فکرنکنم تا حالا ازبغل شاهین رد شده باشی!! ایمنی وشتاب وزیبایی وآپشنهای شاهین راهیچ خودرو ایرانی دراین رنج قیمت ندارد. خودم مزدا۳دارم وقبلا تجربه سواری با ۲۰۶تیپ ۲و۵ودنا وپژو پارس راهم داشته ام. به غیرازمزدا درمقایسه با سایرخودروهایی که ذکرکردم شاهین یک سروگردن بهتراست.

  • user icon
    نویسنده : سعید
    تاریخ : 1402/05/28

    سلام من چند ساله پارس تندر مدل 97 دارم واقعا ماشین با برکتی بوده برام درسته امکانات کمتری داره ولی فنی حرف نداره ، اون دوستمون که گفته سر پیچ خوب نیست! من این چیزو واقعا حس نکردم هیچ مشکلی نداره.

ثبت نظر

نظرات شما بعد ار تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد

loading