اینجا هستید: صفحه اصلی مقایسه خودرومقایسه دنا با پارس TU5

مقایسه دنا با پارس TU5

دنا و پژو پارس از محبوب‌ترین خودروهای حال حاضر بازار ایران به شمار می‌روند که هرکدام باوجود نقاط ضعفی که دارند، طرفداران زیادی دارند. البته منظور ما از پژو پارس در این مقایسه، پژو پارس TU5 اتوماتیک است که از نظر قیمتی به دنا نزدیک‌تر است. در اینجا قصد داریم مقایسه‌ای میان این دو خودرو داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف و ویژگی‌های هرکدام را بررسی کنیم.

Dena

دنا

کیفیت سواری
7
خدمات پس از فروش
7
طراحی
8
امکانات رفاهی
7
ویژگی های فنی
7
ارزش خرید
7
امتیاز کل
43
بررسی دنا

Pars TU5

پارس TU5

کیفیت سواری
7
خدمات پس از فروش
7
طراحی
7
امکانات رفاهی
7
ویژگی های فنی
7
ارزش خرید
7
امتیاز کل
42
بررسی پارس TU5
انتخاب ماشین 3

Dena

دنا

Top car

Dena

دنا

مقایسه دنا با پارس TU5

دنا یک خودرو ایرانی است که در سال 1393 وارد خط تولید ایران خودرو شد و راه خود را به بازار پیدا کرد. البته کار طراحی و تولید دنا به چند سال قبل از آن بازمی‌گردد و ایران خودرو زمان نسبتا زیادی را برای توسعه این محصول صرف کرد. محصول نهایی شباهت زیادی به آن چیزی داشت که ایران خودرو پیش از آن به نمایش گذاشته بود.

دنا در کنار سمند، از خودروهای ملی ساخت ایران خودرو به شمار می‌روند که البته شباهت‌های زیادی میان این دو خودرو وجود دارد. به عنوان مثال بسیاری از مردم بر این باورند که دنا یک فیس لیفت از سمند به شمار می‌رود و مصداق این حرف را در نمای جانبی خودرو می‌دانند.

 

ماشین دنا

 

اما در مجموع باید بگوییم که طراحی بدنه دنا قابل قبول بوده و هماهنگی نسبتا خوبی میان اجزا بدنه دیده می‌شود. در نمای جلو با خطوط و اشکال مستطیلی شکلی روبه‌رو هستیم که در جلو پنجره، چراغ‌ها و سپر دیده می‌شود و البته فرم و حالت کلی بدنه هم چنین ویژگی را به بیننده القا می‌کند. طراحی چراغ‌های عقب نوآورانه به نظر می‌رسد ولی سپر عقب می‌توانست طراحی بهتری داشته باشد. بد نیست به این نکته هم اشاره کنیم که ایران خودرو در نسخه پلاس تغییراتی را در طراحی محصول خود ایجاد کرد از جمله در چراغ‌ها و نمای جانبی.

 

مقایسه دنا

 

طراحی کابین دنا مورد دیگری است که تاحدودی نوآورانه به نظر می‌رسد اما با دقت بیشتر، متوجه می‌شویم که بی شباهت به سایر محصولات ایران خودرو نیست. در مرکز داشبورد یک نمایشگر دیده می‌شود و ورودی‌های هوا به شکل عمودی در کنار آن جای گرفته‌اند. متریال به کار رفته در کابین بیشتر از پلاستیک تشکیل شده و کیفیت پایین آن کمی آزاردهنده است. البته ایران خودرو سعی کرده تا با به کار گیری چوب در برخی بخش‌ها، در طراحی داخلی تنوع ایجاد کند. به علاوه اینکه روکش صندلی‌ها از جنس پارچه است.

دنا از نظر آپشن‌های رفاهی و تجهیزات عملکرد متوسطی دارد و تنها امکانات رفاهی اولیه را در اختیار شما قرار می‌دهد. دنا اتاق نسبتا بزرگ و جاداری دارد و کیفیت سواری آن همانند سمند خوب است. می‌توان گفت دنا برای سفرهای طولانی عملکرد مطلوبی دارد و می‌توان سفر راحتی را با آن تجربه کرد.

 

کابین دنا

 

دنا از نظر فنی هم با سمند اشتراکات فراوانی دارد. به این جهت که موتور به کار رفته در آن همان موتور EF7 است که با سرمایه گذاری هنگفت توسط ایران خودرو توسعه داده شد. این موتور 1.7 لیتری و 4 سیلندر است و می‌تواند 115 اسب بخار قدرت و 157 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت هم یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده که عدم هماهنگی میان موتور و جعبه دنده مشهود است. البته ایران خودرو مدت زیادی است که قول عرضه جعبه دنده اتوماتیک را برای دنا داده ولی این وعده تاکنون محقق نشده است.

دنا در حال حاضر در مدل‌های صفر و دست دوم در بازار به فروش می‌رسد. وضعیت بازار دست دوم دنا در حال حاضر بهتر از پژو پارس است هرچند که پارس TU5 به دلیل استفاده از جعبه دنده اتوماتیک برای عده‌ای جذاب‌تر به نظر می‌رسد.

Pars TU5

پارس TU5

مقایسه دنا با پارس TU5

پژو پارس خودرویی است که همه ما با آن آشنایی داریم ولی در اینجا ما قصد داریم درباره مدل اتوماتیک از پارس صحبت کنیم. پژو پارس اتوماتیک نخستین بار در سال 1390 و با نام پارس LX وارد بازار شد اما عرضه آن مدت زیادی به طول نینجامید و ایران خودرو خیلی زود و در سال 1392 آن را از خط تولید خارج کرد.

اما در سال 1396 بود که ایران خودرو خبر از عرضه مجدد پارس اتوماتیک داد ولی این بار با یک تفاوت و آن هم استفاده از موتور TU5 بود. پژو پارس TU5 از نظر ظاهری تفاوتی با مدل‌های دیگر پژو پارس ندارد و طراحی آن بدون تغییر باقی ماند است.

 

مقایسه پارس اتوماتیک TU5

 

طراحی پژو پارس چندین سال قبل صورت گرفته و گرد کهنگی بر چهره آن نشسته است. اگر بخواهیم پارس را با دنا مقایسه کنیم، باید بگوییم طراحی قدیمی آن یک نقطه ضعف در مقابل دنا به شمار می‌رود هرچند که همچنان بسیاری از خریداران به ویژه خریداران جوان، پارس را به دنا ترجیح می‌دهند و این به دلیل ظاهر کمی اسپرت‌تر پارس است.

طراحی کابین پژو پارس ساده است و چندین سال است که با همین طراحی کابین به تولید می‌رسد. البته این کابین در مقایسه با سال‌های اولیه تولید دستخوش تغییراتی شده تا کمی به‌روزتر و مدرن‌تر شود. مهم‌ترین تغییر در طراحی داشبورد اتفاق افتاده و تریم کرم و طوسی به کار رفته است. البته کیفیت متریال کابین همانند دنا پایین است و بیشتر قطعات از پلاستیک خشک ساخته شده است. تزئینات چوبی و روکش پارچه‌ای صندلی‌ها در پارس هم به چشم می‌خورد.

 

کابین پارس اتوماتیک TU5

 

از نظر تجهیزات رفاهی و آپشن‌ها پژو پارس اتوماتیک TU5 عملکردی مشابه دنا دارد و ویژگی خاصی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. در مورد کیفیت سواری هم باید گفت که هر دو خودرو عملکرد نسبتا یکسانی دارند و نمی‌توان یکی را به دیگری برتری داد.

پژو پارس اتوماتیک TU5 به همان موتوری مجهز شده که در پژو 206 مورد استفاده قرار گرفته. این موتور با همین نام TU5 شناخته می‌شود و حجمی معادل 1.6 لیتر و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. باید بگوییم استفاده از جعبه دنده اتوماتیک به خودی خود موجب افزایش مصرف سوخت می‌شود حال این نکته را هم در نظر بگیرید که این قوای محرکه اصولا به این خودو تعلق ندارد. باید بگوییم مصرف سوخت پژو پارس اتوماتیک بالاتر از میزان مورد انتظار است و استهلاک خودرو هم عملکرد مناسبی ندارد.

 

پژو پارس اتوماتیک TU5

 

پژو پارس TU5با جعبه دنده اتوماتیک در حال حاضر در مدل‌های صفر و دست دوم در بازار به فروش می‌رسد. از آنجا که عمر زیادی از خانواده پارس می‌گذرد، بازار خرید و فروش آن کمی دچار تنزل شده ولی هنوز هم می‌توان گفت وضعیت مطلوبی دارد. در مجموع باید بگوییم دنا و پارس اتوماتیک هر دو تقریبا در یک سطح قرار می‌گیرند و انتخاب میان این دو به سلیقه شما بازمی‌گردد هرچند که دنا خودرو به‌روزتری است و شرایط مطلوب‌تری دارد.

نویسنده : ماشین 3

مطالب مرتبط



نظرات کاربران

  • user icon
    نویسنده : نیسان
    تاریخ : 1397/06/04

    جفت آشغال

    • نویسنده : amir
      تاریخ : 1397/06/06

      فکر کنم اشتباه فکر کردید دنا بازار دست دومش از پارس بدتره اینو تو بازار میتونید بفهمید و از نیر قیافه هنوز پارس خوش قیافه تر است

    • نویسنده : ناصر
      تاریخ : 1398/05/29

      پارس اونقدر زیاد شده که فکر کنم بعد پراید همه پارس دارن و خیلی خز شده! باز حداقل دنا رو هر کسی نداره

  • user icon
    نویسنده : مسعود
    تاریخ : 1397/07/26

    دوتا اشغالو مقایسه کردن

  • user icon
    نویسنده : محمد جواد
    تاریخ : 1400/11/05

    با سلام
    بنده هر دوی این ماشینارو استفاده کردم و از بیشتر لحاظات پژو پارس برتری داره
    حداقل از روی طراحی فرانسه ساخته شده ولی دنا چی؟

ثبت نظر

نظرات شما بعد ار تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد

loading