اینجا هستید: صفحه اصلی مقایسه خودرومقایسه لکسوس NX با ب ام و X4

مقایسه لکسوس NX با ب ام و X4

لکسوس NX با ب ام و X4 از پرفروش‌ترین کراس اوورهای اسپرت بازار ایران هستند که در زمان عرضه به محبوبیت بالایی دست پیدا کردند. اما اکنون باتوجه به وضع قوانین جدید واردات این خودروها متوقف شده و مدل‌های صفر کیلومتر کمتری از آنها در بازار موجود است. به هر حال در اینجا قصد داریم مقایسه‌ای میان دو خودرو محبوب آلمانی و ژاپنی داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف و ارزش خرید هرکدام را بررسی کنیم.

LEXUS NX

لکسوس NX

کیفیت سواری
9
خدمات پس از فروش
7
طراحی
9
امکانات رفاهی
9
ویژگی های فنی
9
ارزش خرید
9
امتیاز کل
52
بررسی لکسوس NX

BMW X4

ب ام و X4

کیفیت سواری
9
خدمات پس از فروش
7
طراحی
9
امکانات رفاهی
9
ویژگی های فنی
9
ارزش خرید
8
امتیاز کل
51
بررسی ب ام و X4
انتخاب ماشین 3

LEXUS NX

لکسوس NX

Top car

LEXUS NX

لکسوس NX

مقایسه لکسوس NX با ب ام و X4

لکسوس NX یک کراس اوور کامپکت لوکس است که در سال 2014 و در نمایشگاه خودرو پکن معرفی شد و در حال حاضر هم بر روی خط تولید لکسوس قرار دارد. از آنجا که لکسوس زیرمجموعه لوکس تویوتا محسوب می‌شود، همواره اشتراکاتی میان محصولات این دو برند دیده می‌شود و لکسوس NX هم در برخی بخش‌ها هرچند بسیار محدود با تویوتا راوفور مشترک است.

لکسوس NX در سال 2015 و توسط ایرتویا وارد بازار کشورمان شد و به سرعت تبدیل به یک خودرو محبوب شد و به فروش بالایی دست پیدا کرد. این روند تا زمان عرضه آن در بازار ادامه داشت و NX به عنوان یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شاسی بلند لوکس و اسپرت بازار شناخته می‌شد تا اینکه واردات خودرو رفته رفته دستخوش تغییراتی شد به این صورت که در ابتدا واردات خودروهای لوکس با قیمت بالای 40 هزار دلار و سپس واردات خودرو به صورت کلی متوقف شد. این روند برای ب ام و X4 هم اتفاق افتاد البته با برخی تفاوت‌ها که در بخش مربوط به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 

مقایسه لکسوس NX

 

لکسوس NX طراحی کاملا جسورانه و هجومی دارد که البته از لکسوس چیزی جز این هم انتظار نمی‌رود. همین طراحی مهیج یکی از مهم‌ترین دلایل فروش بالای این خودرو در دنیا و نیز در ایران بود. لکسوس این زبان طراحی را بعدا در شاسی بلندهای دیگر خود هم مورد استفاده قرار داد و نسل جدید RX و خودرو کاملا جدید UX هم پیرو همین زبان طراحی هستند.

در نمای جلو لکسوس NX یک جلو پنجره کاملا بزرگ دیده می‌شود که به نوعی امضای لکسوس بر روی محصولاتش است. چراغ‌های تیزگوشه در جلو و عقب و نیز خطوط شکسته فراوان بر روی بدنه موجب شده تا طراحی بدنه کاملا اسپرت به نظر برسد. البته باید بگوییم این شکستگی‌های فراوان علاوه بر زیبایی می‌تواند کمی هم دردسر آفرین باشد چراکه در صورت بروز تصادف و وارد شدن صدمه به بدنه، تعمیر آن کار سختی خواهد بود به ویژه در ایران که نمایندگی رسمی لکسوس وجود ندارد. به همین دلیل یک اتفاق ساده می‌تواند هزینه‌های گزافی برای مالک داشته باشد.

 

لکسوس NX

 

طراحی کابین لکسوس NX هم تاحدودی پیرو همین زبان طراحی است. به عنوان مثال داشبورد و به ویژه کنسول وسط به شکل تیزگوشه برآمده است که البته علاوه بر زیبایی، دسترسی به کلیدها را برای راننده آسان‌تر کرده. متریال به کار رفته در کابین کیفیتی عالی دارند ولی لکسوس می‎‌توانست کلیدهای کنترلی را به شکل مدرن‌تری طراحی کند هرچند که هیچ ایرادی به همین کلیدها هم وارد نیست. از نظر کیفیت سواری و هندلینگ لکسوس NX عملکرد بسیار خوبی دارد اما در مقایسه با ب ام و X4 کمی ضعیف‌تر است که این اتفاق باتوجه به سابقه طولانی ب ام و در تولید خودروهای اسپرت چندان عجیب نیست.

 

کابین لکسوس NX

 

لکسوس NX با دو قوای محرکه متفاوت در ایران عرضه شد. مدل بنزینی که NX200 نام دارد و به یک موتور 2.0 لیتری توربو 4 سیلندر مجهز شده و قادر است 235 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخ‌ها هم یک جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک در نظر گرفته شده. شتاب 0 تا 100 کیلومتر این نسخه توسط کارخانه 7 ثانیه اعلام شده که باتوجه به وضعیت بنزین و آب و هوا در ایران دستیابی به این عدد چندان راحت نیست.

اما نسخه دیگر با قوای محرکه هیبریدی تغذیه می‌شود که از یک موتور 2.5 لیتری 4 سیلندر بنزینی و یک موتور الکتریکی تشکیل شده و مجموعا توانی معادل 194 اسب بخار را از طریق جعبه دنده CVT به چرخ‌ها منتقل می‌کند. این نسخه NX300H نام دارد و در مقایسه با مدل دیگر کندتر است ولی مصرف سوخت پایین‌تری دارد. بد نیست اشاره کنیم که این قوای محرکه در تویوتا کمری هیبرید هم مورد استفاده قرار گرفته.

BMW X4

ب ام و X4

مقایسه لکسوس NX با ب ام و X4

ب ام و X4 هم یک کراس اوور کامپکت لوکس است که در نمایشگاه خودرو نیویورک در سال 2014 معرفی شد و با کد اتاق F26 شناخته می‌شود. X4 در میان محصولات ب ام و جایی در بین X3 و X5 قرار می‌گیرد هرچند که از نظر طراحی با این دو خودرو متفاوت است. این نسل از X4 همانند لکسوس NX در سال 2015 به بازار ایران راه پیدا کرد و باوجود اینکه یک خودرو نسبتا گران قیمت محسوب می‌شود، به فروش بالایی دست یافت.

ب ام و X4 در حال حاضر در دومین نسل خود در بازارهای جهانی به تولید می‌رسد و یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی به شمار می‌رود. نسل دوم X4 در سال 2017 معرفی و در سال 2018 به بازارهای جهانی عرضه شد ولی خبری از آن در ایران نیست چراکه ممنوعیت واردات خودرو، مانع از ورود خودروهای روز دنیا به کشور شده است. البته واردات نسل قبلی هم باتوجه به وضع قوانین جدید در سال 2017 متوقف شد و در حال حاضر X4 تنها در نمونه‌های کارکرده در بازار موجود است آن هم با قیمتی بسیار بالا.

 

مقایسه ب ام و X4

 

طراحی ب ام و X4 پیرو زبان طراحی کمپانی ب ام و است و شباهت زیادی میان آن و X3 به ویژه در نمای جلو به چشم می‌خورد. اما شکل کلی بدنه و نمای عقب کاملا متفاوت است چراکه X4 یک کراس اوور کوپه به شمار می‌رود. به این معنی که سقف با شیب رو به پایین به سمت انتهای خودرو حرکت می‌کند و در نهایت با صندوق عقب به شکل یکپارچه درمی‌آید. طراحی X4 کاملا عالی است اما آن هیجان و خشونت لکسوس NX را ندارد. البته این حرف به معنی بهتر بودن رقیب ژاپنی نیست بلکه هر دو خودرو عملکردی عالی دارند و انتخاب میان آنها به سلیقه شما بستگی دارد.

 

ب ام و X4

 

در مورد طراحی کابین ب ام و X4 نیازی نیست توضیح زیادی ارائه کنیم چراکه بیشتر طرفداران این کمپانی آلمانی با این سبک طراحی آشنایی دارند. باواریا این زبان را در اکثر و یا حتی تمامی محصولات خود مورد استفاده قرار داده است. اگر بخواهیم این خودرو را با لکسوس NX مقایسه کنیم، باید بگوییم طراحی کابین رقیب ژاپنی مهیج‌تر و به روز تر است اما در محصول آلمانی‌ها احساس آرامش بیشتری به شما دست خواهد داد.

همانگونه که اشاره کردیم ب ام و X4 هندلینگ و کیفیت سواری بهتری در مقایسه با لکسوس NX دارد و در بخش شتاب گیری عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. همه اینها به لطف سابقه طولانی ب ام و در ساخت خودروهای اسپرت حاصل شده ولی ژاپنی‌ها هم از این غافله عقب نمانده‌اند.

 

کابین ب ام و X4

 

ب ام و X4 در بازارهای جهانی با موتورهای مختلفی عرضه می‌شود و نسخه در نظر گرفته شده برای بازار ایران X4 xDrive28i است که به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی به کشور در آن زمان در نظر گرفته شده بود. این مدل به یک موتور 2.0 لیتری 4 سیلندر توربو مجهز شده که می‌تواند 245 اسب بخار قدرت و 350 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به هر چهار چرخ هم یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک پیشرفته در نظر گرفته شده است.

ب ام و X4 در حال حاضر با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش خودش به فروش می‌رسد هرچند این حرف درباره لکسوس NX هم صادق است ولی خودرو ژاپنی در مجموع ارزش خرید بالاتری دارد.

نویسنده : ماشین 3

مطالب مرتبط



نظرات کاربران

ثبت نظر

نظرات شما بعد ار تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد

loading