اینجا هستید: صفحه اصلی مقایسه خودرومقایسه رانا با سمند سورن

مقایسه رانا با سمند سورن

رانا و سمند از خودروهای ایرانی هستند که هر دو توسط ایران خودرو تولید می‌شوند. سمند خودرو باسابقه‌تری است و مدت زیادی است که بر روی خط تولید قرار دارد. سمند در نسخه‌های مختلفی تولید می‌شود که در اینجا قصد داریم سمند سورن را با رانا مقایسه کنیم و به بررسی ارزش خرید هرکدام بپردازیم.

Runna

رانا

کیفیت سواری
6
خدمات پس از فروش
7
طراحی
7
امکانات رفاهی
6
ویژگی های فنی
7
ارزش خرید
7
امتیاز کل
40
بررسی رانا

Samand Soren

سمند سورن

کیفیت سواری
7
خدمات پس از فروش
7
طراحی
6
امکانات رفاهی
6
ویژگی های فنی
7
ارزش خرید
6
امتیاز کل
39
بررسی سمند سورن
انتخاب ماشین 3

Runna

رانا

Top car

Runna

رانا

مقایسه رانا با سمند سورن

رانا پس از سمند و تیبا به عنوان یک خودرو ملی معرفی شد و در سال 1388 به معرض دی عموم درآمد. البته برای حضور رانا در بازار و عرضه آن توسط ایران خودرو زمان بیشتری مورد نیاز بود و رانا نهایتا در سال 1391 در بازار حضور پیدا کرد.

رانا در واقع یک خودرو تغییریافته از پژو 206 صندوق دار است و بر روی پلتفرم همین خودرو ساخته شده اما تغییراتی در آن به وجود آمده تا به عنوان یک خودرو ارزان‌تر در دسترس طیف بیشتری از مردم باشد. البته این اختلاف قیمت در نهایت آنقدر هم زیاد نبود و همین موضوع رانا را تبدیل به یک پروژه ناموفق کرد.

 

رانا

 

رانا در ظاهر تفاوت‌هایی با پژو 206 SD دارد و شکل چراغ‌های آن در جلو و عقب تغییر کرده و البته آنقدرها هم بد نشده است. طراحی رانا جذابیت خاصی ندارد اما بدون شک در مقایسه با سمند برای جوانان جذاب‌تر است و خریداران جوان بیشتر به خرید آن تمایل پیدا می‌کنند. حتی برخی عقیده دارند که رانا بهتر از 206 صندوق‌دار طراحی شده ولی قضاوت در این مورد را به شما واگذار می‌کنیم.

 

مقایسه رانا

 

طراحی کابین رانا کاملا ساده است و در مقایسه با پژو 206 صندوق دار، بسیاری از ویژگی‌ها حذف شده‌اند. به علاوه کیفیت متریال به کار رفته در کابین چندان بالا نیست و استفاده گسترده از پلاستیک خشک آزاردهنده است. رانا یک نکته منفی دیگر هم دارد و آن کیفیت سواری نه چندان بالا است و خشک بودن سیستم تعلیق در کنار هندلینگ ضعیف، ممکن است سواری راحتی برای شما نداشته باشد. رانا و سمند هر دو از نظر تجهیزات رفاهی و ایمنی در یک حد و اندازه هستند و هیچ کدام عملکرد مناسبی ندارد.

 

کابین رانا

 

رانا از همان موتور TU5 معروف برای رانا استفاده کرده که 1.6 لیتر حجم و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخ‌های جلو یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده که کمی ناهماهنگی در آن با موتور دیده می‌شود. به علاوه مصرف سوخت آن کمی بیش از حد انتظار است و برخی ایرادات فنی دیگر هم در آن وجود دارد.

رانا را نمی‌توان خودرو باکیفیتی دانست اما به لحاظ وضعیت خرید و فروش در بازار، شرایط مناسب‌تری در بازار دارد و در مقایسه با سمند، ارزش خرید بالاتری دارد.

Samand Soren

سمند سورن

مقایسه رانا با سمند سورن

سمند سورن یک مدل فیس لیفت شده از سمند استاندارد است که در سال 1385 معرفی شد و از سال 1387 به بازار خودرو کشورمان راه پیدا کرد. معرفی سمند سورن تقریبا همزمان بود با حضور موتور ملی EF7 که برای توسعه هر دو آنها هزینه‌های گزافی صرف شده.

سمند سورن خودرو چندان موفقی در بازار نبود چراکه اختلاف قیمت چند میلیونی با سمند معمولی دارد و در ازای این قیمت بیشتر، ویژگی چندان خاصی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. البته ایران خودرو به تازگی سمند سورن را در یک نسخه توربو هم عرضه کرده که موتور EF7 آن به توربوشارژر مجهز شده و قدرت بیشتری دارد. همین قدرت بیشتر می‌تواند موجب بالا رفتن آمار فروش آن شود هرچند که هنوز حضور پررنگی در بازار ندارد.

 

مقایسه سمند سورن

 

طراحی سمند سورن با سمند معمولی تفاوت‌های جزئی دارد و طراحی برخی از قسمت‌های آن از جمله چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده هرچند نمی‌توان گفت در مقایسه با سمند LX بهتر شده است. در نمای جلو شکل جلو پنجره و چراغ‌های مه شکن متفاوت است و در نمای عقب هم علاوه بر تغییر طراحی چراغ‌ها، دو چراغ بر روی سپر دیده می‌شود.

 

سمند سورن

 

طراحی کابین سمند سورن با سایر مدل‌های سمند متفاوت است و شکل داشبورد و کنسول وسط در آن تغییر کرده. داشبورد طراحی ساده‌ای دارد و کنسول وسط به صورت یکپارچه از بالا تا پایین امتداد پیدا کرده است. خانواده سمند همواره به یک ویژگی مشهور بوده‌اند آن هم کیفیت سواری بالا و راحتی سرنشینان است چراکه عملکرد خوبی دارد و فضای زیادی برای سرنشینان در جلو و عقب در نظر گرفته شده است. سمند هم همانند رانا از نظر آپشن‌‌های رفاهی حرفی برای گفتن ندارد و هیچ کدام از این دو خودرو نمره قابل قبولی در این بخش دریافت نمی‌کنند.

 

کابین سمند سورن

 

سمند سورن به همان موتور EF7 مجهز شده که اصطلاحا موتور ملی خوانده می‌شود. این موتور 1.7 لیتر حجم و 4 سیلندر دارد و می‌تواند 115 اسب بخار قدرت و 159 نیوتن متر گشتاور تولید کند. برای انتقال این قدرت به چرخ‌های جلو یک جعبه دنده 5 سرعته دستی در نظر گرفته شده که ناهماهنگی آن با موتور مشهود است. یک نکته دیگر هم وجود دارد و آن ایراداتی است که در موتور EF7 دیده می‌شود و لازم است مالک با احتیاط و دقت بیشتری از آن مراقبت کند. باید بگوییم هر دو خودرو سمند سورن و رانا از نظر فنی عملکردی متوسط دارند و چندان رضایت بخش نیستند.

سمند سواری راحت‌تری ارائه می‌دهد و از نظر تجهیزات رفاهی هم تفاوت خاصی میان دو خودرو حاضر در این مقایسه دیده نمی‌شود. اما رانا بازار خرید و فروش بهتری دارد و مشتریان جوان تمایل بیشتری به خرید آن در مقایسه با سمند دارند. در نهایت باید گفت رانا ارزش خرید بالاتری دارد و برای خرید در اولویت قرار می‌گیرد.

نویسنده : ماشین 3

مطالب مرتبط



نظرات کاربران

ثبت نظر

نظرات شما بعد ار تایید مدیر در سایت نمایش داده خواهد شد

loading